Aanpassingen aan Riess trams.
Het verkrijgen van twee nieuwe PCC-cars van de firma Riess was voor mij aanleiding om al mijn vijf wagens onder handen te nemen. De twee nieuwe wagens waren door Skiptram voor mij bij besteld zonder opdruk en nog niet gemonteerd. Alfred Riess leverde die op de gebruikelijke manier via Kuijpers Hobbyhuis in Utrecht. Skiptram leverde de decals. Dat gaf mij de gelegenheid om een gewenste 1975 variant te maken van een 1200 en een 1300.
De nieuwe en nog kale 1300 en 1200 naast de al aanwezige 1131.
De nieuwe trams moesten van alle opschriften worden voorzien.
Maar voor alle trams gold:
1. Decoderinbouw
2. Andere koppelingen
3. Andere vlaggestokhouders
4. Aanpassen vangraam
5. Aanbrengen juiste dakreclame
De aanpassingen aan alle Riess PCC-cars
Over de decoderinbouw heb ik al geschreven in het bericht van Definitieve plek decoders. De frames van de nieuwe wagens waren nu wel voorzien van een "decoderbakje". Dat maakte de inbouw beperkt tot het solderen van de decoderdraden.
Lenz decoders 10310-02 ingebouwd in de frames van de 1200 (boven) en de 1300
De oorspronkelijk aanwezige Riess koppelingen lijken niet op het origineel en zijn te lang. Na enig zoekwerk kwam ik uit bij de Scharfenberg koppeling (SchaKu) van Harmsen Modelbau. Daarvan heb ik er een serie laten komen en heb deze gelakt in het grijs, uitgezonderd de klep van de contactdoos. Die bleef zwart zoals in 1975. Ik heb de koppelingen voorzien van twee zwarte decoderdraadjes als nabootsing van de kabels.
De 1151 met Harmsen SchaKu (en afgebroken vlaggestokhouder.)
De vlaggestokhouders zijn bij Riess meegeprint in de kap en bestaan uit een soort van rechte hoorntjes op het dak, geen gezicht! En ze braken al af als je er naar keek..... Een nieuwe houder maakte ik uit een stukje messingbuis van 1 mm doorsnede met daarin een stukje gitaarsnaar (een hoge E).
De nieuwe vlaggestokhouders op het dak.
En dan het vangraam! Vangraam? Dat kende ik niet. Ik heb het nagevraagd bij trambestuurder en modeltrambouwer Wes Kraaijeveld (WeKra) en hij schreef mij:
"......Bij HTM noemen we de constructie onder de PCC's en GTL8 inderdaad het vangraam.
Wanneer de stootlat wordt geactiveerd (door naar achter te duwen) zal het
vangraam naar beneden klappen. Tevens klinkt in de cabine direct het noodsignaal
en zal de tram een automatische noodrem maken....."
Riess heeft het vangraam en stootlat gecombineerd op één geëtst messingplaatje. Maar dat is zo kort gemaakt dat het vangraam over de schroef van de koppeling komt. Telkens buigen van het messing resulteert in een breuk. Nu kan je dit messing wel versterken, maar het is beter is om het in twee stukjes te slijpen en wat verder uit elkaar te verlijmen. Ook in de werkelijkheid zit het vangraam verder naar achteren.
Het vangraam is losgeslepen van de stootlat, verstevigd en meer naar achteren verlijmd.
Dit was dus een veiligheidsconstructie. Vangraam valt naar beneden als de stootlat naar achteren wordt geduwd waardoor voorwerp of persoon niet onder de wielen terecht komt. Weer wat geleerd!
Dan de dakreclame. De keuze van Riess is niet geheel volgens voorbeeld. "Heineken Bier" dakreclame was op de PCC's in Den Haag slechts kort aanwezig, van 1965 tot 1970. "Olga matrassen" tussen 1963 en 1969. Riess levert vaker trams met het nieuwe vignet (na 1973) met de eerste reclame van voor 1973.
Ik heb gebruik gemaakt van de reclames uit 1975 die Skiptram beschikbaar had.
De 1151 kreeg bij mij de erg veel gebruikte reclame "Histor Verven" omdat de in 1975 aanwezige "Wittebrug-Audi" reclame niet beschikbaar was. De 1131 kreeg wel de in 1975 aanwezige reclame, ook Histor. Bij de 1143 heb ik de "Riva-Opel" reclame niet gewijzigd in het eveneens in 1975 aanwezige Histor. Riva reclame kwam toen in meerdere varianten veel voor.
Heineken en Olga eraf, Histor erop!
Later meer in een volgend bericht over de 1200 en de 1300.
Groet, Jan
Geen opmerkingen:
Een reactie posten