Digitaal systeem

Pagina aangevuld op 11 oktober 2024.


Mijn modeltrambaan wordt weer digitaal aangestuurd met het computerprogramma Koploper.

Een deel van de modelbaan is niet zichtbaar en er zullen meerdere trams rijden. Ik kan dus niet helemaal op zicht rijden. De computer laat de trams volgens dienstregeling rijden. Er kan ook altijd met de hand worden gereden.


Het voorlopige baanontwerp van 29 september 2024:





Op mijn vorige baan had ik het systeem van Lenz Digital. Dat systeem werkte prima met Koploper, maar wel via de oude seriële verbinding tussen interface en laptop. De oude interface is niet meer verkrijgbaar en eenvoudige laptops hebben geen seriële poort meer. Via een USB verbinding functioneert Koploper niet altijd goed met Lenz. Die problemen wilde ik voorkomen. Ik ben overgestapt over op de centrale van Uhlenbrock, de Intellibox 2neo.




Op de vorige modelbanen werden de treinbewegingen geregistreerd door stroomdetectie van geïsoleerde baanvakken. Dat is ook nu weer toegepast. 

Het ontwerp voor de spoorsecties (het sporenplan is later nog iets gewijzigd):




Rood = stopsectie, Geel = afremsectie. Aanklikken voor leesbaar beeld


De YaMoRC YD6016LN voor stroomdetectiemelding



Hier de YD6016LN onder de modeltrambaan.
Veel (16) aansluitingen, dus centraal geplaatst.



Onder de baan worden ook schakeldecoders aangesloten op het digitale systeem. Hiervoor gebruik ik, net zoals ook op mijn vorige modelbanen, de schakeldecoders van LDT. Het zijn degelijke decoders en makkelijk in te stellen. Elke decoder heeft vier enkelvoudige relais. Ik gebruik die relais om wissels om te zetten. Het schema van de site van LDT:



De SA-4-DEC-DC van Littfinsky Daten Technik voor het omzetten van de Tortoise Wisselaandrijvingen.



Bovenstaand aansluitschema op de modeltrambaan uitgevoerd.



Naast het omzetten van de wissels gaan de decoders ook weer gebruikt worden voor het aan en uit zetten van geluiden en verlichting. 

Laptop en IB zijn rechtsachter de modeltramtafel geplaatst in een boekenkast.





Op 3 oktober was de baan rijtechnisch klaar en het computerprogramma Koploper gereed.
Nadat op 9 oktober drie trams een decoder hadden gekregen kon het proefbedrijf beginnen. Een schermafdruk van het scherm met de drie trams op de baan op 10 oktober 2024:




Lijn 3 staat in het eindpunt te wachten tot de vertrektijd van .40 Een tweede tram, lijn 8, is nog onderweg en is gestopt bij de halte en zal na een minuut verder rijden. De derde, lijn 10, staat nog ondergronds en vertrekt om .45. De lijnnummers hebben niets met het voorbeeld van doen. Ik heb de decoders genummerd naar het lijnnummer, wel zo makkelijk. 

Zoals (bij mij) gebruikelijk is er weer een vaste dienstregeling gemaakt, nu nog maar voor drie trams. 

Ik gebruikte op vorige modelbanen altijd decoders van Lenz. Nu worden door velen Lokpilot 5 micro decoders van ESU gebruikt in de modeltrams. Ik heb die in eerste instantie ook ingebouwd, maar de Riess trams rijden daarop in de eerste drie decoderstappen niet schokvrij. De cruise control heeft er moeite mee.

De inbouw van een Lenz SILVERmini+ decoder (artikel 10310-02) gaf veel betere rijeigenschappen. De tram met die decoder rijdt op de laagtse decoderstand zijdezacht stapvoets. Ik blijf de minidecoders van Lenz gebruiken.

Voor de inbouw van de decoders in de Riess tram zie de pagina De modeltrams of de post Riess PCC onder het mes.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten