Pagina aangepast op 3 december 2024
Proefstuk t.b.v. keuze van de wegverhardingen
Op de modeltrambaan komt slechts 1 rijbaan van een doorgaande weg met de tram op een middenstrook tussen bomen zoals op vele ontsluitingswegen in Den Haag. Langs die rijbaan komt de gebruikelijke parkeerstrook en daarachter een trottoir dat aansluit op de woninggevels.
Voor de rijbaan aan de andere zijde van het tramspoor heb ik, net zoals voor de daar aanwezige bomenrij, geen plek. Dat geeft ook ongehinderd zicht op de tram.
Vooraf is uitvoerig gekeken naar voorbeelden in Den Haag, op oude foto's en op nog niet heringerichte wegen. Een vrij liggend fietspad was in 1975 vaak nog niet aanwezig. Daarentegen was de geasfalteerde rijbaan nog vrij breed.
De asfaltverharding maak ik van 2 mm grijs karton. Het oppervlak krijgt een matte Humbrol 64 verflaag die licht wordt opgeschuurd.
Den Haag heeft langs de asfaltwegen meestal geen gestrate molgoten, maar een goot van 1 rij brede en overdwars gelegde klinkers. Ik kies voor 1 rij tegels van Markenburg. De straatkolkroosters in de tegelgoot komen eveneens van Markenburg.
Voor de parkeerstrook gebruik ik klinkerfolie van Redutex. Ook voor de tegelverhardingen gebruik ik de Redutex folie. Deze folies bestaan uit enigszins flexibele kunststof en hebben een zelfklevende laag. De tegels zijn exact op schaal 1:87. De klinkers zijn helaas 1:76. Het oppervlak behoeft geen behandeling.
Trottoirbanden komen van Juweela. Dunne opsluitbandjes snij ik uit grijs karton.
Het aanbrengen van de eerste verhardingen op de modeltrambaan is beschreven in het bericht van 14 november 2024: Werken aan de weg.
De modeltrambaan op 21 november 2024
Kijkt u later nog eens.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten