maandag 16 september 2024

De kleur groen

 


De modeltramtafel op 16 september 2024, voorzijde in RAL 2009.

De modeltramtafel staat in de woonkamer. Daarom zijn, anders dan bij vorige modelbanen, achtergrond en voorzijde direct op kleur gebracht. Maar de keuze van de kleur groen heeft wat moeite gekost!

Een zwarte voorzijde vond ik in onze huiskamer niet passen. Het donkerbruin van de vorige RhB modelbaan wilde ik niet weer gebruiken. Groen leek mij een mooi alternatief.

Ik had daarvoor RAL 6002 in gedachten, de kleur van de biezen op de beige HTM PCC's. Maar dat viel even tegen! Ik werk met muurverf. In het volle daglicht van het kamerbrede raam werd het HTM groen veel te licht en te fel groen voor de panelen aan de voorzijde van een een modeltrambaan.



Het te lichte HTM groen, RAL 6002.


Daarom met de RAL kleurstalen maar eens in de buitenlucht een keuze gemaakt en zo uiteindelijk RAL 2009 van de eerste foto gekozen. Dat oogt een stuk rustiger. Er komt nog een tweede laag.
De panelen blijven afneembaar en zijn met klemplaatjes aan de binnenzijde vastgezet. Ze steunen daarbij met aan de panelen gemonteerde balkjes18 x 18 mm in de horizontale openingen van de tafel.

De afgelopen week was koud en regenachtig. Prima weer om te bouwen. Ik heb de tafel gereed kunnen maken om de eerste rails te leggen. Op het 12 mm hardhouten multiplex is 4 mm kurk aangebracht.



4 mm Kurk op het 12 mm multiplex.


De verdekte keerlus blijft nog even open voor de aanleg van de rails en de tunnelbovenleiding. Daarna gaat "het deksel erop" en wordt de kurk ook op de plaat van de zichtbare keerlus gelijmd.



Onderlinge koppelingen van de losse tafels.


Het is goed om bij het bouwen van de tafels al na te denken over waar alle spullen aan de onderzijde gaan komen. Voor je het weet wil je later een wisselaandrijving monteren waar al een balk zit. Dat is een hele puzzel. Het puzzelen zal nog wel een tijdje duren!

Wordt vervolgd,

Jan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten