zondag 8 september 2024

De houtbouw

 


De modeltramtafel op 8 september 2024.


De afgelopen week stond in het teken van een CV aanpassing in onze flat. Veel lawaai en dus helemaal niet erg om zelf ook maar eens wat rumoeriger te zijn. Bouwen in de woonkamer heeft zijn beperkingen. Ik zaag alles beneden in de berging en monteer alles door te lijmen en te schroeven.

Op de 2,98 m lange dioramatafel heb ik twee raamwerken van 1,475 m lengte tegen elkaar gezet. Dit is de basis voor twee uitneembare tafels. Ze hebben genoeg speling aan de zijkanten zodat uitschuiven makkelijk is.

Ik bouw al 50 jaar met vuren latten en balkjes. Voor de tafels latten van 18 x 94 mm, voor de verdere opbouw latten van 18 x 44 mm. Een echte timmerman zal er van gruwen maar ik verbind de planken door stukjes balk 44 x 44 mm in de hoeken te schroeven. 



(aanklikken om te vergroten)


Voor de platen gebruik ik hardhout multiplex, 12 mm dik. Dat is behoorlijk zwaar, maar heel stabiel. Ooit heb ik een keer het lichtere populieren multiplex gebruikt, maar dat gaf grote doorbuigingen.



Een tram neergezet op de 3,5 % helling.


Op de linker tafel ligt de later verdekte lus direct op de tafel. Vanaf die lus ligt het multiplex in een helling van 3,5 % om op de rechterzijde 8,8 cm boven de tafel uit te komen. De opzet was om met 3,3 % op 8 cm te komen, maar het was makkelijker bouwen om de bovenliggende platen op twee maal 44 mm plankbreedte te leggen. Het stijve multiplex zorgt voor een vloeiende overgang tussen helling en horizontale delen. De 0,8 cm extra hoogte geeft ook wat meer ruimte onder het lage "plafond" boven de keerlus. 



De lus blijft bereikbaar door een opening in de plaat.

In de komende week wordt deze ruwbouw afgerond. Alleen het multiplex voor de bovenste laag op de linker tafel blijft nog in de berging staan. Die wordt pas gemonteerd als de rails in de keerlus gelegd en aangesloten zijn.

Voor dat rails gelegd gaan worden komt eerst 4 mm kurk op het multiplex. Dat scheelt een hoop contactgeluid. 

De voorzijde van de tafel wordt later afgewerkt met 6 mm afneembaar multiplex, geschilderd in een passende kleur. Bij de vorige modelbaan gebruikte ik donkerbruin. Nu denk ik aan RAL 6002 loofgroen, de kleur uit de kop van dit Blog en van de donkergroene biezen op de PCC's uit 1975!


Wordt vervolgd, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten