zondag 29 september 2024

De tram rijdt digitaal.

In de afgelopen twee weken zijn rails gelegd en aangesloten, wissels aangesloten en het digitale systeem in werking gesteld. Alles ging goed, maar niet altijd gemakkelijk!



De later verdekte keerlus is van rails voorzien en getest.

Het leggen van de RocoLine rails is niet moeilijk. Ik lijm ze met "Bison Alleslijm" vast op de kurk. Dat doe ik al 50 jaar en dat heeft nooit problemen gegeven. Lastiger zijn de scherpe bogen bestaande uit flexrail. Ik kreeg het nog niet goed voor elkaar een enkele spoorstaaf voor te buigen in een voldoende vloeiende boog. Maar het kan wel, zie volgend bericht. Ik koos eerst nog voor het handmatig buigen van de gehele rail en deze vast te zetten tussen op maat gesneden 2 mm grijs karton. De dwarsligger had ik vooraf aan de buitenzijde los gesneden. Ook zonder het karton bleef de rail vast op zijn plek, maar voor de zekerheid is het karton ook al definitief vastgeplakt. Deze opvulling naast en tussen de sporen zou er later toch moeten komen.



Binnenboog van Roco R1 (25 cm), buitenboog van Roco Flexrail R=29,5 cm.

In de verdekte keerluis moest vooraf tunnelbovenleiding worden aangebracht. Dat heb ik opgelost door een spoorstaaf aan het plafond vast te schroeven. Dat lijkt nu een goede oplossing. Buiten het overdekte gedeelte neemt later een rijdraad het over. De railstaaf is voor montage van de bovenplaat vastgezet. Dat hier uiterst nauwkeurig gewerkt moest worden hoeft geen uitleg.



Tunnelbovenleiding (railstaven) gemonteerd tegen de bovenplaat. 
De schroeven aan het einde van vier onderbroken lijnen zijn de latere bevestigingspunten voor de met veertjes af te spannen rijdraden op het zichtbare gedeelte.


Tram "ondergronds". De ruimte tussen bovenzijde spoorstaaf en onderzijde bovenleidingstaaf is 65 mm. Maar bij het uitkomen van de "tunnel" ligt het spoor al weer 1 cm hoger. Daar is dus slechts 55 mm beschikbaar. Voor de huidige (Riess) PCC's voldoende, maar voor andere trams?

De meeste moeite had ik met de koppeling tussen IB 2 Neo en de laptop met Windows 11. Er moest vooraf een driver geïnstalleerd worden die van de site van Uhlenbrock te downloaden was. Windows 11 download op de achtergrond. Dat deed ik via de WiFi en dat bleek lange tijd te duren. Ik had hier meer geduld voor moeten hebben.

Maar het programma Koploper communiceert prima met de IB! Leuk om te zien dat een druk op het schakelbord van de IB ook direct resulteert in het omzetten van het wisselsymbool op het laptopscherm.



Lijn 12 is al zichtbaar op het scherm (aanklikken voor een leesbaar beeld)

De eerste tram is voorzien van een ESU Lokpilot 5 micro decoder. Ik ben nog bezig met een definitieve keuze voor merk decoder en bevestigingsplek in de tram. Later plaatjes hiervan!

Met groet, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten