zaterdag 3 augustus 2024

Testbaantje

 


Testbaan aan de IJssel!

Vandaag het bureaublad maar eens leeg gemaakt om een testbaantje uit te leggen. Ik had gisteren twee wissels opgehaald die op de trammodelbaan gebruikt gaan worden. Roco standaardwissel 15 gr (42443) en een meegebogen wissel R2/3 (42465). Samen met al aanwezige bogen R1 en enkele rechte stukjes rail is de volgende testbaan in elkaar gezet:


Ik had geen ervaringen met de boogstraat R1 en was vooral benieuwd of een isolatielas in de buitenste spoorstaaf effect had op het rijgedrag. Dat bleek geen enkel effect te hebben. De tram reed er vloeiend langs.


Isolatielas in de buitenste spoorstaaf van de krappe R1 boog.



Ook het effect van het hoogteverschil tussen code 100 met 2,5 mm spoorstaafhoogte en en de code 83 met 2,1 mm spoorstaafhoogte wilde ik zien.



Aansluiting code 100 - code 85 met normaal lasje.


Aansluiting code 100 - code 83 met overgangslasje.


De tram reed niet vloeiend over de overgang met een normale las. Met de overgangslas, Roco nr. 42612, ging het wel onmerkbaar. Dus: De R1 bogen op de rest aansluiten met overgangslasjes en een 0,4 mm vulling onder het begin van de aangesloten code 83 rail. 



Test op de Roco wissels.

De wissels werden vloeiend bereden. Geen enkel probleem dus, maar: De tram rijdt het wissel niet open! Ook al liggen de wisseltongen niet vast. Het draaistel van het lichte trammetje loopt op en ontspoort. Dus altijd alle wissels bedienen!




Profielmeting in de R1 (25 cm) boog.


Dan is ook de benodigde ruimte gemeten. Daarover meer op de pagina: De modeltrams

Het verkrijgen van railstukken R1 en de goede testresultaten met de isolatielasjes in de R1 boog doen mij definitief besluiten toch met stroomdetectie te blijven werken. Daarover meer op de pagina: Digitaal systeem

Verder heb ik nog een keer gekeken naar het ontwerp van de zichtbare keerlus. Ik heb geprobeerd om het enkelspoor te handhaven t/m het uitstapperron. Dat was en is ook zo bij het eindpunt van HTM lijn 12 aan het Markenseplein in Den Haag. Daarna volgt een wissel en zijn er twee sporen bij het instapperrons. Ik heb daarvoor geen ruimte. De tram zou aan het uitstapperron al op het eerste wissel staan. Daarom blijft het eerste ontwerp staan, met twee sporen ter hoogte van het uitstapperron.



Voorlopig ontwerp stand 31 juni 2024.


In de maand augustus zal eerst de aandacht uitgaan naar de ontmanteling van het RhB diorama.
In september wil ik beginnen met de bouw van de trambaan.

Wordt vervolgd, Jan




Geen opmerkingen:

Een reactie posten