Op maandag 22 juli heb ik mij in de "hoofdwerkplaats" bij Skiptram laten voorlichten over de mogelijkheden en de moeilijkheden van de handgemaakte modeltrams. Bewust van grote uitdagingen heb ik besloten om bij Kuijper's Utrecht twee motorwagens aan te schaffen. Daarmee werd het plan voor een trammodelbaan definitief!
Vandaag zijn de wagens in Zutphen aangekomen na een eerste test bij Skiptram. Ik heb zelf nog geen tramrails liggen. Skiptram test de rijvaardigheid door de tram tegen een helling met scherpe en tegengestelde bogen te laten rijden. Maar dat geeft nog geen volledig beeld, belangrijk is dat ook de beoogde wissels met alle bijzondere zaken als wisseltongen, puntstuk en strijkregels bereden kunnen worden. Ik zal daarvoor binnenkort wat rails gaan kopen. Skiptram heeft ook de stroomafnemers tegen de wieltjes in de juiste vorm gebogen. Daar wordt bij Riess te weinig aandacht aan besteed. Twee stroomafnemers zaten zelfs helemaal niet tegen de wieltjes aan.
De komst van de twee proefwagens geeft ook informatie over de afmetingen. Heel belangrijk voor het baanontwerp. De vorm van de pantograaf vraagt om meer hoogte boven het spoor dan ik van de RhB gewend was. Het hoogteverschil tussen de twee niveaus op de modelbaan zal zeker 7 cm moeten zijn.
De eerste indruk van de wagens van Riess is goed. Het model geeft de Haagse PCC prima weer. Met het blote oog zelfs prachtig te noemen. Anders wordt het als je met het fototoestel heel dichtbij gaat fotograferen. Dan zie je het ruwe oppervlak, het gevolg van het 3D printwerk. Niet dichtbij fotograferen, het is geen Bemo.
De pantograaf is van het juiste type. Er zijn mooiere verkrijgbaar, maar dat zie ik later wel een keer. Er moeten wel gauw andere koppelingen op! Deze functionele koppelingen zijn te lang.
Keuze digitaal systeem
In de afgelopen week heeft de voorbereiding niet stil gestaan. Na heel veel nalezen en navragen bij bekenden met digitale modelbanen heb ik besloten (op 3 augustus) om de trambaan te voorzien van:
- Computerprogramma Koploper
- Digital system van Uhlenbrock met de nieuwe Intellibox 2 neo
- Terugmelding via stroomdetectie.
In Koploper is programmeren mogelijk en het programma is onovertroffen voor wat betreft het simuleren van afremmen en stoppen op de gewenste plek.
Koploper werkte via een seriƫle poort (RS232) goed met de oude Lenz interface. Koploper blijkt met de nieuwe USB/LAN interface niet altijd goed met Lenz te communiceren. Op mijn RhB modelbaan ben ik weer terug gegaan naar de oude RS232 aansluiting. Die is nu niet meer beschikbaar.
De Intellibox van Uhlenbrock blijkt geen problemen te hebben met de communicatie via USB.
Terugmelding via stroomdetectie wilde ik niet meer doen. In de scherpe bogen van flex rail wil ik geen onderbrekingen in de spoorstaaf. De wieltjes van de heel lichte trams kunnen bij het minste of geringste uit de rails lopen. Betrouwbaar rijden staat voorop! Na ontvangst van oudere Roco rails met straal R1 (25 cm) werd onderbreking van de flex rail niet meer nodig. De keuze voor terugmelding door reedcontacten wijzigde in terugmelding door stroomdetectie.
Na 23 jaar modelbaanbesturing van Lenz stap ik er nu van af. Het voelt als opnieuw beginnen.
Wordt vervolgd, Jan
Geen opmerkingen:
Een reactie posten