zondag 18 augustus 2024

Bezoek aan Den Haag

Een model(tram)baan bouwen zonder het voorbeeld te kennen levert vaak geen herkenbaar beeld op. Wellicht kunnen foto's voldoende zijn, maar een bezoekje aan het voorbeeld is altijd nuttig. Ook als de modelbaan een vroegere periode gaat uitbeelden.



Trambaan in de Statenlaan op 8 augustus 2024, in 1975 reed hier lijn 10, nu lijn 17.


Op 6, 7 en 8 augustus maakte ik fietstochtjes door Den Haag om de sfeer te proeven. Ondanks alle veranderingen ten opzichte van de tijd rond 1975 was er nog veel herkenbaar. Ik ben niet verdwaald! Op de pagina Scenery meer hierover. Na deze week kwam ik nog een keer naar de Hofstad. In het HOVM (Haags Openbaar Vervoer Museum) werd op 17 en 18 augustus een modeltramweekend georganiseerd. Een mooie gelegenheid om kennis te maken met andere liefhebbers van de Haagse tram.



Het HOVM op 17 augustus 2024, buiten de voertuigen, binnen de markt.


Buiten reden de PCC's 1022 en 1210 rondjes door de stad. Binnen toonden de makers hun schaalmodellen en stonden er enkele modeltrambanen. De mooiste trambaan, de "helluf van elluf" staat op een vaste plek in het museum:



Een stukje nagebouwde Conradkade aan lijn 11.


Mijn aandacht ging ook uit naar de schaalmodellen van Wes Kraaijeveld die onder de merknaam WeKra kleine series van veel Haagse trammodellen maakt en levert, zowel van oude als nieuwe trams. Ik had deze modellen nog niet in het echt gezien. Op de pagina De modeltrams meer hierover.

Op het buitenterrein stonden in de ochtend o.a. de PCC's 1022 en 1304:



1022, HOVM 17 augustus 2024



1304, HOVM 17 augustus 2024


Het modeltramgebeuren in het HOVM was beperkt. Ik zou er in mijn eentje geen lange rit voor over hebben. Maar ik kon meerijden en het was gezellig. Met dank aan Martijn!

Het onderhouden van alle oude trams kost de vrijwilligers van het HOVM veel tijd en geld. Ik woon ver weg, maar donateur worden kan altijd! Ik heb mij aangemeld. 

Na de fietstochtjes door Den Haag en het bezoek aan het HOVM is de sfeer geproefd en kan er thuis gebouwd gaan worden!



Natuurlijk werd op 8 augustus Scheveningen niet overgeslagen!


Wordt vervolgd!
   






Geen opmerkingen:

Een reactie posten