Al weer weken bezig met het straatwerk, maar eerst even het volgende:
De nieuwe Website!
De oude website RhB-Modelbaan vervalt, maar er is weer een nieuwe: HTM-Modeltrambaan. Gebleken is dat een website veel beter gevonden wordt dan een Blog. Een website (zonder reclame) is ook mooier om te bekijken. Ik ben benieuwd, de modeltramwereld is maar klein.
Dan het straatwerk.
Best leuk om te doen, een herinnering aan mijn "echte" ontwerpwerk in vroegere tijden. Nu gaven de tramrails een extra uitdaging, vooral door het straatspoor! De groefrail is niet zo maar verkrijgbaar. Tillig levert het Luna-systeem, maar dat leek niet een oplossing voor mijn modeltrambaan.
Het overpad bij de tramhalte is voorzien van Minitrix spoorstaafjes die tegen de Rocoline spoorstaven zijn gesoldeerd. Een beetje brede groef, maar acceptabel. Dat was in een recht stukje spoor. Ik kreeg echter voor de bogen de Minitrix rail niet voorgebogen en ging op zoek naar een vergelijkbaar alternatief. Ik deed een poging met kunststof van Evergreen.

Ik lijmde strips op de dwarsliggers. Een 1,5 mm strip horizontaal en bij de code 83 rail een 1,5 mm strip verticaal, bij de code 100 rail 2,0 mm. Alle strips 0,5 mm dik. Zo ontstond een relatief kleine groef van iets meer dan 1 mm breedte. Dat is voor een modeltram wel heel smal! NEM 110 geeft 1,5 mm aan. Na het schilderen verliepen de proefritten eerst niet goed. Maar na verwijdering van plaatselijk te dik schilderwerk en schoonmaken van de groef bleek dat een PCC's met de standaard Halling draaistellen er toch perfect overheen te rijden. Maar naderhand bleken niet alle trams dezelfde spoorbreedte te hadden! Sommige draaistellen liepen daardoor uit de groef. Voor mij de reden om het anders te gaan doen.
Op bovenstaande foto zijn ook twee kleine sleufjes te zien dat bij de overgangslas code 100 - code 83. Ruimtegebrek! Het is allemaal op de limiet.
(Naschrift 15 februari 2025: Ik heb deze groeven weer verwijderd en een andere methode gekozen. dat laat ik in een volgend bericht zien)
Ook de bushalte heeft verharding gekregen. De buschauffeur is uitgestapt om er maar een plaatje van te maken:
Het doet mij denken aan sommige plaatjes uit de jaren 60-70. Infrastructuur compleet aangelegd, maar nog geen huis te zien.
Met groet, Jan
Geen opmerkingen:
Een reactie posten