zaterdag 4 januari 2025

De bel klingelt.

 

De bel klingelt waarna een tram vertrekt, een mooie dimensie extra. 


PCC's op de HTM modeltrambaan

PCC trams stoppen bij de halte, voor het wegrijden klingelt de bel!


Het was zo karakteristiek voor de straten van Den Haag in 1975: De PCC halteert, reizigers stappen in en uit, de bel klingelt en de tram rijdt weer verder. Het staat in mijn geheugen gegrift!

Ik heb een MP3 soundmodule van Uhlenbrock (voorheen van AVT) gebruikt om dit op de modeltrambaan te laten herbeleven. Het computerprogramma Koploper heeft daarvoor een eenvoudige mogelijkheid. De bel wordt geactiveerd als aan twee voorwaarden wordt voldaan:

1. Er staat een tram stil in het blok van de halte.
2. Het volgende blok wordt gereserveerd.

Het activeren van de bel gebeurt door een wisseldecoder (Viessmann 5212) om te zetten die een impuls geeft naar de Uhlenbrock MP3 speler. De wisseldecoder wordt weer teruggezet als de tram weer uit het blok van de halte is en daardoor de eerste voorwaarde vervalt.

Ik heb ik de trams 3 sec. vertraging gegeven voordat ze wegrijden. De combinatie wisseldecoder - soundmodule heeft 2 sec. nodig.


Uhlenbrock MP3 module met Viessmann 5212

Viessmann 5212 en Uhlenbrock 38130 voor 3 luidsprekers.

Onder mijn baan zijn de drie luidsprekers gezet, onder de halte en onder de aankomst- en vertrekhalte in de zichtbare keerlus. Telkens 1 luidspreker voor twee haltesporen. De kans dat bij de haltes twee trams op het zelfde moment vertrekken is klein. Bij de vertrekhaltes in de keerlus kan dat zelfs niet. En mocht dat eerste toch gaan gebeuren kan dat in Koploper worden voorkomen.

Voorlopig blijft het hierbij. De tram gaat bij mij niet aanhoudend bellen, zoals bij het oversteken van de weg. Ik wens geen geluidsoverlast in de flat 😉.


Dan nog het vervolg over de scheve neus van de 1229, zie "Een scheve tram rijden":

Na nog eens twee dagen het frame van de 1229 teruggebogen te hebben is de kap op het onderstel gezet. Weer een dag later zag dat er als volgt uit:  



Links een 1100, midden de scheve 1237 en rechts een 1300.

De achterzijde staat nu wel recht, maar de voorzijde hangt nog net zo scheef. Nog lang niet goed! In de boekenkast heeft de tram een vast plekje gekregen:



Onder druk.......


Na weer vier dagen lijkt alles recht, maar...... de zijkant aan de deurzijde is ietsje lager.



De 1237 op 4 januari, er zit  verbetering aan te komen .....


Ik houd vol, maar inmiddels is er wel een vervanger op de baan die ook de bestemming Duindorp gaat krijgen. Ik zag deze 1229 staan bij Kuijpers Hobbyshop in Utrecht, dacht dat deze wel recht was en dat was ook zo!


HTM 1229 in model van Alfred Riess

De 1229, nog met reclame van voor 1971, maar met zwart HTM logo vanaf 1973.
Ook het lijnnummer wordt nog gewijzigd in 12.
 De 1226 -1240 waren tot 1976 altijd in de remise Lijsterbesstraat gehuisvest en reden op de lijnen  3 en 12.


Een scheve 1237 kan altijd nog als tweede wagen in een koppelstel achter de 1229 gaan rijden.


Het blijft boeiend!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten