donderdag 10 oktober 2024

Riess PCC onder het mes

Decoderinbouw in een PCC model van Alfred Riess



ESU Decoder ingebouwd in het Halling frame van de Riess tram.
Deze is later vervangen door een Lenz decoder.


Eventjes een decoder er in.... eventjes? Dus niet!

Wat zou ik aantreffen als ik de Riess tram zou openen? Het werd een hele operatie. Aan de onderzijde bleken drie microschroeven te zitten, nauwelijks zichtbaar onder een laag zwarte lak.... of onder een eveneens zwart gelakt messing plaatje!




Aan de achterzijde van de tram zaten twee schroeven. Na schoonkrabben waren die er makkelijk uit te draaien. Dat was anders aan de voorzijde:




Hier zat een enkele schroef in het midden, onder een (te) strak vastgezette koppeling. Over de schroef van de koppeling zat een rooster. Dat rooster vormt, samen met de baanruimer, een gevouwen messing plaatje dat vastgelijmd zit op het frame. Er zat niets anders op dan het rooster omhoog te buigen zoals op de foto. En als je dat een paar keer doet heb je het rooster los in je vingers!

Bij twee van de drie trams werd het nog erger. De los te maken messing schroef zat half onder het plaatje! Het plaatje zat muurvast gelijmd op het frame. Ik kreeg het er niet af. Ik heb het messing boven de schroef -heel voorzichtig- weg gefreesd. Daarna kon ook hier het messing schroefje er uit.

Na het opzij leggen van de drie schroefjes en het omhoog schuiven van de kap kwam de volgende verassing: Het metalen interieur zat vastgelijmd op het frame! Dat interieur moest er wel af.....




Gelukkig was de lijm week en er kon beetje bij beetje een opening getrokken worden. Met een scherp mesje moesten de lijmdraden worden doorgesneden. Toen kon het interieur ter zijde worden gelegd. Bij één tram zaten ook stroomdraden vastgelijmd. Niet zo erg, want die werden toch vervangen.

Nu bleek ook dat stroomafnemers bij drie wielen op de flenzen stonden in plaats van aan de binnenzijde er tegenaan.




Daar kon ik nu makkelijk bij, maar vanaf de onderzijde van de tram is dat niet op de juiste wijze te doen. Als je een tram zo afgeleverd krijgt ........

Dan over de plek voor de decoder. In de boven genoemde tram waren twee lage nokken vlak voor de motor. Dat werd de decoderruimte (op de eerste foto). Maar in een volgende tram (onderstaande foto) waren de nokken hoger. Daar heb ik de Lenz decoder aan het interieur geplakt. Boven de cardanas was daar ruimte voor. Ik ga nog proberen de hoge nokken te verlagen. Ik vind de plek voor de motor beter dan het plakwerk. (Zie ook volgend bericht: Definitieve plek decoders )



Lenz decoder hier nog aan het dak geplakt, later (na freeswerk) voor de motor geplaatst.


Bij de allereerste tram had ik de decoder op het achterbalkon gelegd. Ook al valt dat niet zo op, ik vind dat de decoder niet zichtbaar moet zijn. Maar als er ook verlichting ingebouwd moet worden? Dan moet er echt wat aan het frame en/of interieur veranderen.


Conclusie:

Decoder inbouwen bij de Riess tram is een hele uitdaging, maar wel te doen. Het open maken van de tram biedt tevens gelegenheid eventuele foutjes te herstellen. Achteraf geeft het een goed gevoel als de tram door een eigen bijdrage beter rijdt. 


Het resultaat:

Bij de Lokpilot 5 microdecoder van ESU rijdt de tram goed in de hogere decoderstappen, maar gaat soms schokken in de drie laagste decoderstappen. Misschien is dat er nog uit te halen door de instelling van de decoder te wijzigen maar:

De Lenz decoder gaf direct een zijdezachte loop, ook in de laagste decoderstappen. Gemeten snelheid in tweede stap: 4 km/uur! 

De drie trams zijn na decoder inbouw in een proefbedrijf ingezet, de tram met de Lenz decoder zoemt zachtjes over de rails, de beide anderen blijven schokken bij het stoppen en optrekken. Het moet de cruise control zijn, ik had het al eens eerder bij mijn Bemo modellen. 

De decoderkeuze wordt Lenz SILVERmini+, artikel 10310-02.



Drie trams in dienst, plaatje aanklikken voor een leesbaar beeld.


Wordt vervolgd, Jan




Geen opmerkingen:

Een reactie posten