donderdag 24 oktober 2024

Een Avenio komt op bezoek

 


De modeltrambaan wordt bouwrijp gemaakt.


Terwijl op de nog bijna kale modeltrambaan voorbereidingen worden getroffen om verhardingen te gaan aanleggen rijden de PCC wagens hun testrondjes. Vooral het exact op het juiste punt halteren vergt een goede afstelling in Koploper en de decoders in de trams. 

Maar vandaag ging de aandacht uit naar een speciale gast:



Wat komt daar nou aan?


Martijn kwam op bezoek en ik had hem gevraagd een tram van hem mee te nemen om te zien hoe deze op mijn trambaan rijdt. De toekomst van 2015 in mijn modeljaar 1975. 

Hij reed fantastisch! En ik heb weer iets nieuws geleerd: De constructie van de volledig lagevloertram veroorzaakt zichtbaar uitwaaien van de bakken bij het in- en uitrijden van scherpe bogen. En dat schijnt in werkelijkheid ook zo te zijn! De voorste of achterste bak neemt de daaraan gekoppelde bak mee bij een richtingverandering. Op straat valt dat niet zo op, er is ook een demping aangebracht, maar het model laat het duidelijk zien. Heel bijzonder.

De ontwikkeling van dit fraaie model was niet eenvoudig. Skiptram heeft hierover een uitvoerig verslag geschreven op de site: Skiptram MODEL in H0 R-net Siemens Avenio 



De perrons zijn er nog niet, de brede Avenio kan nog langs de toekomstige haltes.


Het zal bij een eenmalig optreden blijven. De tram is breder dan de PCC. Ik bouw de perrons op basis van het PVR voor de GTL8, even breed als de PCC-trams. De HTM heeft de halteperrons moeten aanpassen voor de RegioCitadis en Avenio. Dat ga ik niet doen 😏, het blijft bij mij als in 1975!

De modeltrambaan kwam glorieus uit de test en Martijn zag voor het eerst zijn Avenio over een helling van 3,5% rijden! Het was een mooie ochtend.


Wat volgt:

Inmiddels is veel bouwmateriaal besteld en deels al geleverd. Ik ga met nog nooit gebruikte materialen werken en daarom eerst een proefstuk bouwen. Een proefstuk gelijk aan een strook vanaf de voorzijde van de tafel tot aan de toekomstige huizenrij. Als een dwarsprofiel in 3D (ik blijf tekenaar 😉).

Een bouwverslag hiervan volgt!

 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten